Ett CRM-system är ett mjukvaruverktyg som säljare inom en organisation kan använda för att få bättre koll på potentiella och befintliga kontakter. Idag finns en hel del olika system att välja på, men samtliga existerar för att effektivisera din säljtid. I det här blogginlägget går vi igenom varför det behövs i din organisation.

Syftet med systemet är att tillhandahålla ett kundregister som är organiserat, uppdaterat, lätt att förstå och användarvänligt. Med ett bra CRM-system kommer du långt, eftersom det effektiviserar de flesta tidskrävande uppgifterna som säljare har. På er säljavdelning kanske man fortfarande manuellt registrerar kunder i krångliga kalkylark och använder post-it’s för att hålla koll på sina leads. Eller så har ni hittat ett CRM-system som funkar, men som inte går att integrera med era andra system.

Ladda ner vår kostnadsfria guide: ”Sales automation – säljchefens nya digitala vän på presale”

Fokus på sälj

Med ett CRM-system kan ni automatisera ineffektiva uppgifter vilket gör att säljarna kan fokusera på att stänga affärer. Interaktioner mellan säljare och kontakt kan trackas automatiskt eller loggas manuellt, och alla affärer kan samlas på en plats vilket ger en bra överblick. Vissa system erbjuder även en typ av prognos som räknas ut baserat på summan av era potentiella affärer x sannolikhet att ni säljer. Detta gör att ni hela tiden kan ha koll på hur affären rör sig framåt, och motiveras av det faktiska beloppet som den är värd.

Läs blogginlägget: ”Säljchef? 3 saker du måste veta om marketing automation”

Välorganiserad försäljning – vid rätt tillfälle

I ett bra CRM-system finns även möjligheten att sortera och sätta upp inställningar för varje säljares egna kunder och leads. Detta skapar de bästa förutsättningarna för välorganiserad försäljning. Systemet är alltid up-to-date med den senaste informationen. Detta gör det även enklare för säljarna att jobba som ett team, eftersom all data finns tillgänglig för alla, hela tiden. De administrativa fördelarna med CRM-systemet är många, men viktigast av allt är att det ger säljarna tillräckligt med information om sina prospekt och kunder för att kontakta dem vid precis rätt tillfälle. Om du dessutom integrerat ert CRM med ett verktyg för marketing automation har ni ett riktigt guldläge att göra bra affärer.

OBS! Potential cashflow alert: 
När du använder HubSpot’s verktyg för marketing automation ingår det (enligt oss) bästa CRM-systemet på marknaden. Detta innebär två system som lirar i perfekt harmoni – till priset av ett. Sug på den karamellen.

Kontakta mig om du vill veta mer 🙂