Marknad, Business

Därför tror jag att musiktjänsten Tidal kommer floppa


Som det stora fan jag är av just Spotify så började grubbla lite på Tidal här om dagen. Jag läste på lite på Tidals hemsida och snubblade även över en artikel från Aftonbladet – kanske inte världens pålitligaste källa – men som stärker min tes.

Jag tror helt enkelt inte på Tidal. Och jag gör det av samma anledning som jag tror att ”Wallstreet kulturen” är död. Det jag menar är att världen är för öppen, för ärlig och för transparent för att man ska kunna driva företag vars primära mål är att tjäna pengar. Dagens kunder är sunda och smarta, vi som kunder känner av om företag bara vill tjäna pengar. Vad vi däremot inte har problem med är om företag vi gillar, som gör bra saker också är lönsamma.

Jag till exempel gillar företag som Apple och Google. De tjänar ohyggliga pengar och jag tycker det är helt ok, för att inte säga rätt. De gör något bra och förtjänar att tjäna på det!

Vad är det då som är fel med Tidal?

Svaret är enkelt – tjänsten känns skapad av bitterhet. Artister som är irriterade över att de inte tjänar mer pengar på sin musik. Som användare är det lite svårt att förlika sig i att personer som Jay-Z, Rihanna och Madonna känner så. Jag nästan lockas att tänka ”hoppas att girigheten comes back to bite them in the ass”.

Som jag ser det finns det inte heller tillräckligt starka fördelar med Tidal jämfört med Spotify. Vissa låtar kommer endast (eller iaf tidigare) att lanseras där. I min värld fungerar inte riktigt musikkonsumtion på det sättet längre. Att vara först är inte viktigast – tillgänglighet, utbud och userability i mjukvaran är mycket viktigare. Så återigen känns detta som bitterhet från vissa artister – betala för vår tjänst eller så ska du inte få höra vår musik.

Så vad säger jag då med detta – att musik borde vara gratis? Nej absolut inte, däremot så är musik i grund och botten en produkt av passion. Ingen framgångsrik artist startade med ett enda mål: att tjäna pengar. De som är framgångsrika älskar att hålla på med musik, det är det som har gjort dem bäst. Jag har hört en bra liknelse om folk som jobbar med sin passion, du vet att det är en passion om du tar arbetsuppgiften ifrån dem så kommer de snabbt att utöva arbetsuppgiften i alla fall. Det är vad musik handlar om. Det är vad Tidal inte handlar om! Jag tycker att om artister ger sig in i distributionen så måste de ta med sig passionen för musiken, inte för pengarna. Annars osar det monopol – en utveckling som jag som konsument inte vill stödja.

Det enda argumentet som jag kan ge tummen upp för är den förbättrade ljudkvaliteten. Även den har ju sina sidor – det kräver mer data (alltså mer plats på din dator, tablet, mobil) eller mer datatrafik samt att det drar mer batteri. Men jag gillar alternativet, om jag får önska så kommer det till Spotify som en inställning om man vill. Om det skulle kosta extra i Spotify – fine with me!

Kalla samtal är ute  Den nya försäljningsmodellen Ladda ner guiden

Fans och följare

Lyssna bara på orden ”fans eller följare” – det är något starkt i det. Precis som artister lever på sina fans så lever sociala medier på att skapa följare. Och vad gör man för att skapa fans eller följare – man ger dem det bästa man har. Mer än vad någon annan kan ge och man gör det med hjärta. (Det är för övrigt exakt vad inbound marketing handlar om.) Men med Tidal får jag en känsla av att artisterna är besvikna på sina fans. Jag tycker det är en galen inställning – det är fansen som gjort artisten.

Så gjorde ett av världens framgångsrikaste företag

Det jag verkligen vill ha sagt med hela det här blogginlägget är alltså att ju mäktigare man blir desto ödmjukare bör man också vara. Det är en gammal sanning. Jag vill också påpeka att pengarna inte kan vara den starkaste drivkraften. Om man däremot gör det kunden, följarna och fansen älskar så kommer pengarna. Jag ska ge ett bra exempel. Google.

Tänk när Google startade, det var en sökmotor och inget annat. Ingen reklam, inga störande moment runt om. Bara en riktigt bra sökmotor för användaren. Än idag lever den andan kvar. Google har till exempel mängder med regler som gör att den bäst betalande i deras annonstjänster kanske inte alls är den som syns. För även annonserna hos Google måste vara bra för användaren. Google sätter alltid användaren i centrum och det har gjort dem till ett av världens mest framgångsrika företag. Andra exempel är alla sociala medier, inget av de företagen hade någon intäktsmodell när de startade. Trots det är de några av världens högst värderade företag.

Att anpassa sig efter omvärlden

Precis som vi alltid försöker säga när vi pratar med våra kunder om inbound marketing så handlar det om att ge värde innan man kan ta betalt för något. Man måste våga ge frikostigt för att sen kunna ta betalt. Inte tvärt om.

Jag tycker alltså att personerna bakom Tidal hade fel inställning från början. Jag kan nästan höra dialogerna mellan artisterna. –”Om vi går ihop och skapar en egen musiktjänst så kan vi ta kontroll och också gå tillbaka till det musikindustrin var tidigare: att tjäna pengar när albumen säljs.”

Läs även: Att göra samma sak annorlunda

Istället borde de tänkt: hur kan vi med vår gemensamma kraft göra något ännu mer för våra fans. Med den tanken kan jag garantera att idéer hade dykt upp som kunnat göra dessa artister ännu större. Det i sin tur leder till större spelningar, bättre sponsorskontrakt, möjlighet för ännu lönsammare samarbeten och kanske mest av allt, en vilja att betala för deras musik.

Allt handlar om att den felaktiga drivkraften lyser igenom vilket i sin tur lett till en dålig lansering

Jag lekte lite med tanken ”finns det en plats för Tidal på marknaden om det skapas av passion?”. Tog mig typ 30 sekunder att komma fram till att det gör det verkligen. Lyssna bara på detta exempel: tänk att artisterna bakom Tidal gått ihop och sagt detta:

”Vi tycker att det är synd att ni som är våra fans inte får höra vår musik med absolut bästa tänkbara kvalitet. Vi vill finnas i era hörlurar överallt och vi vill blända er med kvaliteten i vår musik. Därför har vi skapat Tidal – musiktjänsten med den överlägset bästa ljudkvaliteten på marknaden”. Lägg sen på ett affärsupplägg i stil med: testa tjänsten i 3 månade utan kostnad, sen får du antingen betala eller fortsätta med en begränsad version där du bara har en viss speltid per månad. Jag tror att användarna hade strömmat in.

Tro mig jag hade testat Tidal om det var upplägget. Och om hjärtat för musik och passion funnits kvar i tjänsten hade jag med glädje blivit en betalande kund efter det!

Sist men inte minst

Jag märker nästan hur jag blev lite smittad av vad jag beskriver som artisternas bitterhet bakom Tidal. Så för att vända det tänkte jag avsluta med Spotifys vision som jag hörde på en föreläsning med deras VD för några år sedan: ”Där det finns en högtalare ska det finnas Spotify”. En fantastiskt bra vision och ett klockrent sätt att se på musikindustrin för vad den är idag!

Fotnot: jag har i säkert två års tid sagt att om Spotify skulle dubbla sitt pris så hade jag utan tvekan betalat. Många som känner mig vet att jag ser Spotify som den löpande kostnad jag betalar som ger mig mest valuta för pengarna.

Vill ni läsa ett blogginlägg jag skrivit om digitala tjänster och deras betalningalternativ läs detta:
Vad är Freemium?

Jag kan inte direkt påstå att jag följt snacket kring tjänsten Tidal så noga. Men jag har iaf inte missat vad som hänt – ett gäng av världens största artister lanserade med dunder och brak en ”helt ny streaming-musiktjänst”. I min värld alltså en konkurrent till Spotify.

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer