Marknad, Sälj, Business

Därför är annonsering lite unikt när man pratar ROI


Mer arbete inte alltid = mer effekt

Alla som någon gång arbetat med marknadsföring vet hur svårt det kan vara att få upp effekten i volym. Siten kan generera X antal bra leads per dag, men bara för att man är dubbelt så aktiv i sociala medier, skriver dubbelt så många blogginlägg och tänker extra mycket på sin SEO så betyder inte det att man kommer få dubbelt så många leads. Man kan få det, men det kan också bli 0% ökning. Det är omöjligt att veta.

Annonsering däremot, det är annorlunda. Om man med hjälp av gedigen målspårning tydligt kan se värdet av varje enskild besökare från varje enskild källa, då öppnas helt nya möjligheter.

Låt oss för tydlighetens skulle köra ett litet räkneexempel:
Ett lead är värt 2500kr, du har 5% konverteringsgrad på trafik från Google Adwords och du betalar 50kr per klick.

De siffrorna visar klart och tydligt att vi har nått den åtråvärda ”skyffla guld i skottkärra”-nivån. Skämt och sido, det vi ser är att du nått ROI på din Google-annonsering eftersom du betalar 50kr per besökare, och du behöver 20 besökare för att få ett lead värt 2500kr. Alltså 2500-1000 = +1500kr. Dags att skruva upp!

Skruva upp till taket

Med skruva upp menar jag förstås att vi helt enkelt kan öka budgeten för Google Adwords eftersom vi bevisligen tjänar 1500kr för varje 1000kr vi lägger. Med annan typ av marknadsföring så finns inte de här möjligheterna eftersom man inte vet hur mycket, eller ens vilken typ av trafik de kommer att ge. Annonsering är som sagt lite unikt eftersom man har en helt annan kontroll över den.

Men det finns alltid ett tak

Som min gode vän Julius Caesar alltid sa så har alla goda ting ett slut, även annonsering. För även om det initialt kan verka som att man upptäckt en pengamaskin (+1500kr för varje 1000kr man stoppar i är ju per definition en pengamaskin) så är det bara sant till en viss nivå. Förr eller senare så har man nämligen nått alla potentiella köpare/leads under den valda perioden/i det valda området, vilket resulterar i att ROIn och/eller trafiken minskar.

Hur maximerar man då detta?

Målsättningen med annonsering är självklart att så snabbt som möjligt nå ROI och att efter det skifta målet mot att hitta sitt tak. Det gör man bäst genom att successivt öka sin budget för den valda annonseringen, när man väl märker att värdet man får tillbaka börjar sjunka så backar man några steg och hoppas på att man hittat den perfekta balansen.

Självklart en grov förenkling

Jag är fullt medveten om att detta är en grov förenkling av hur det egentligen går till för att nå ROI på sin annonsering och att sedan hitta taket för hur mycket man kan spendera innan ROIn går ned. Det faktiska arbetet involverar saker som månader av konverteringsoptimering, dussintals rapporter och testandet av kanske hundratals annonstexter. Men det här är blott ett blogginlägg och inte en 5-timmars-utbildning i att mäta effekten av sin marknadsföring, så tanken är att det skall vara luftigt och lätt att ta till sig.

Vill du veta mer?

Vill ni veta mer om hur man mäter ROI på er marknadsföring så rekommenderar jag att läsa vår guide, eller att ta kontakt med oss, så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa er öka värdet på era marknadsinsatser!

När man pratar om ROI så är annonsering lite av ett unikt fall. Den skiljer sig från övrig marknadsföring på ett väldigt tydligt sätt; annonsering är nämligen det enda man med någon sånär säkerhet kan ”skruva upp” på beställning.

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer