Det är viktigare än någonsin att vårda sitt personliga varumärke online och fördelarna är dessutom många. Förutom att du stärker din egen position på marknaden och blir en trusted advisor inom din bransch – en person som andra följer för att ta del av kunskap och inspiration – hjälper du till att stärka varumärket för företaget du arbetar på.

Det personliga varumärket och företagets varumärke blir nämligen allt mer beroende av varandra. Jag kan bara tala för mig själv, och jag är otroligt reklamtrött och har varit det ett ganska bra tag (jag misstänker att jag är långt ifrån ensam om det). Jag stänger selektivt av information jag inte vill ta del av och lyssnar bara till företag som faktiskt förmedlar någonting värdefullt. Resten filtreras bort.

Vad jag lyssnar desto mer på är intressanta människor i min omgivning, som på ett inspirerande sätt delar med sig av sin kunskap. Jag märker tydligt själv hur mina blogginlägg jag skriver för Invise får betydligt bättre spridning och engagemang när jag delar dessa i mitt eget flöde, jämfört med när jag gör detsamma från vår företagsprofil. Vi människor lyssnar helt enkelt hellre på andra människor, än direkt på företagen. Både du och alla dina kollegor är med andra ord digitala megafoner och varumärkesambassadörer som jag vill påstå är avgörande för företagets fortsatta business och framgång.

Lästips: “Social selling – bara för säljare?”

Kom igång med ditt personliga varumärke redan idag!

Så, hur gör man då? Hur blir man en framgångsrik varumärkesambassadör och hur stärker man sitt personliga varumärke online, som i sin tur hjälper företagets varumärke på traven? Nedan följer fyra enkla knep som hjälper dig att vässa din egen digitala närvaro. Jag fokuserar i huvudsak på LinkedIn då det är forumet jag själv främst använder för att bygga mitt personliga varumärke, men hela tankesättet går självklart att ha med sig oavsett val av kanal.

  • Optimera din profil. Gå ifrån CV-tänket där du staplar upp tidigare erfarenheter och meriter och fokusera istället på vilket värde du skapar för dina kontakter. Vad gör dig unik? Fastna inte heller i “checkbox-tänket” där du fyller i dina nödvändigaste uppgifter, “checkar av” uppgiften (det vill säga att finnas på LinkedIn) och går vidare med vad du egentligen ska pyssla med om dagarna. Närvaron är som träning och kräver kontinuerligt arbete och löpande förbättringar för att generera magiska resultat!
  • Avsätt 5 minuter om dagen för att scrolla igenom flödet. Faktum är att det inte krävs mycket mer än så. Gå igenom de senaste uppdateringarna och engagera dig i det du finner intressant. Lämna en kommentar i diskussioner som fångar din uppmärksamhet och dela vidare andras uppdateringar om du ser någonting du gillar.
  • Dela värdefull information inom ämnen som du brinner för. Jag brinner för sociala medier (skräll?) så av naturliga skäl delar jag mycket information och inspiration om det. Vad brinner du för? Variera innehållet du sprider mellan företagets egna content och externt material som du springer in i. Variationen är en viktig nyckel! Delar du bara innehåll från företaget du jobbar på kommer du snabbt uppfattas som “reklamig” (det är dessutom en riktigt dålig idé att dela allt, det blir varken långsiktigt hållbart eller trovärdigt). Visa att du har koll på branschen och bjud ditt nätverk på spännande artiklar, rapporter, infographics och vad det än må vara som du finner intressant.
  • Knyt kontakt med människor du träffar. Jag tar för vana att alltid lägga till personer jag möter i mitt jobb, även om det så bara varit i ett telefonmöte. Ett brett nätverk skadar sällan men kom ihåg att alltid skicka ett personligt meddelande när du väljer att connecta med nya personer.

Fyra till synes enkla medel för att snabbt börja generera resultat. Det kanske viktigaste av allt är att komma igång. Många låser sig och blir rent av handlingsförlamande när det kommer till sociala medier och fastnar i frågor som “Kan jag dela det här?” och “Kan jag skriva så här?”. Kom in i matchen och släpp spärrarna, säger jag. Det är inte värre än att man får ta bort ett inlägg om det blir fel och sociala medier är trots allt levande forum med människor på andra sidan skärmen.