Alla nya copywriters på Invise certifieras inom content marketing hos HubSpot Academy. Jag har jobbat som digitalt marknadsansvarig de senaste åren och tyckte själv att jag hade ganska bra koll. Givetvis lärde jag mig massor! Här är tre saker jag tog med mig från certifieringen som jag tycker att alla marknadsavdelningar bör känna till.

1. Hitta bra processer för idéarbetet

En stor risk när man jobbar inhouse är att tappa utifrånperspektivet. När jag har varit ny på ett jobb har jag alltid kunnat komma in med fräscha ögon och se förändringspotential klart och tydligt, men snart snurrar jag in mig i produktsamtal på detaljnivå och slänger mig med avancerade begrepp som jag inte visste att min mun kunde uttala. Då är det rätt skönt att ha bra processer för att skapa idéer som utgår från mottagarens perspektiv. Att använda verktyg som sökordsplaneraren, Answer the public, hemsidans interna sökverktyg – eller att intervjua kundtjänst och säljare om vanliga frågor från kunder är några bra sätt att komma igång med idéarbetet.

2. Engagera interna nyckelpersoner i resultaten, och rapportera på mottagarens villkor

Som marknadsansvarig upplevde jag det som en utmaning att engagera alla i möjligheter som digital marknadsföring kan medföra och få dem att förstå kraften av content marketing fullt ut. Ett tips från HubSpot Learning Center är att fokusera på ”the story of your data”. Det räcker inte med att bara visa resultaten, du måste också kunna övertyga dina mottagare om varför det är viktigt och hur det knyter an till företagets övergripande mål. Storytelling även internt alltså! Ett sjukt bra tips som alla borde börja med direkt, tycker jag. Det gäller också användandet av svåra förkortningar och konstiga termer.

”Som ni kan se så har vi färre impressions den här månaden, men både CPL och CPA har gått ner och ROAS har ökat, så det ska ni vara nöjda med.”

– Random byrå inom digital marknadsföring

Även om du och din avdelning har stenkoll på alla branschbegrepp är det knappast common knowledge utanför ert team. Behöver det googlas? Förenkla!

Ett annat bra tips för att öka engagemanget är att inte rapportera exakt all statistik. Ta tio minuter med alla nyckelpersoner internt för att stämma av vilka mål de vill uppnå med er content marketing. Du kan sedan komplettera med de mål du vet stöttar ert contentarbete och anpassa din rapportering utifrån det. Det blir liiite mer jobb, men din rapportering blir mer relevant och kommer garanterat skapa bättre engagemang än om du visar en standardrapport för alla.

3. Skapa buyer personas, och anpassa innehållet efter köpresan

För att få bättre styr på ditt innehåll – skapa buyer personas. Även om du redan har gjort en analys för att identifiera tydliga segment och målgrupper som du fokar på så bör du lägga tid på att ta fram detta.

Buyer personas hjälper dig att göra ditt innehåll relevant för dina potentiella kunder.

Du kan också testa dina idéer mot dina olika personatyper för att hitta rätt vinkel. Om jag till exempel ska berätta om hur content kan boosta företagets affär väljer jag min vinkel utifrån vilka personas som jag vill ska läsa blogginlägget. Jag behöver knappast berätta för en marknadschef varför content är relevant, till exempel! Då är det snarare tips om hur du skapar bra content marketing för inbound eller hur du gör för att skriva ett läsvänligt blogginlägg jag väljer att prata om. Är det däremot en vd jag vänder mig mot vill jag troligtvis berätta hur content marketing kan öka försäljningen och effektivisera säljarbetet, eller hur du på bästa sätt kan kravställa marknadsavdelningen.

Det blir dessutom enklare att mäta hur väl innehållet fungerar när du har dina buyer personas!

Min erfarenhet är att sälj- och kundtjänstavdelningen inte heller alltid har en så tydlig bild av vem kunden faktiskt är, särskilt inte inom B2B. Så se till att alla som har kundkontakt har samma buyer personas framför sig, så kan ni bli ännu vassare i ert kundfokus. Då känns det ofta mer motiverat att lägga tid på att ta fram personas också! I det här blogginlägget kan du läsa mer om hur du skapar buyer personas.

För att skapa optimalt content för inbound marketing är det också viktigt att ta hänsyn till vilket steg i köpresan (buyer’s journey) mottagaren befinner sig. Beroende på om det är i medvetande-, övervägande- eller köpfasen behövs olika typer av innehåll för att vägleda läsaren till att hitta sin lösning. Läs vår beskrivning av de olika stegen i köpresan här.

Vill du också vara up-to-speed med content för inbound? Ta HubSpot Academys certifieringskurs, den är gratis!